Minder vlees helpt tegen opwarming
Minder vlees eten helpt in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Dat wijst een Britse onderzoek uit waarover in het medische tijdschrift The Lancet wordt geschreven. De totale veestapel is goed voor een kwart van de mondiale uitstoot aan broeikasgassen.
Het geven van ander voer verandert daar weinig aan, volgens de studie. Maar als mensen 10 procent minder vlees eten, dan zou de uitstoot tot 2050 gelijk blijven ook al groeit de wereldbevolking.
Westerlingen eten gemiddeld 224 gram vlees per dag, Afrikanen niet meer dan 31 gram. In China is de vleesconsumptie door de groeiende welvaart verdubbeld.
[Teletekst]
Lees ook:
» VROM: vlees eten is slecht voor het klimaat
» Hoogleraar: klimaateffect van vlees is klein
» Auto’s stoten amper minder CO2 uit
» Milieueconoom: meer diplomatie, minder lokale inspanningen tegen opwarming
» “Opwarming aarde veel sneller dan gedacht”










Het lijkt mij dat het minder vlees eten geen resultaat zal geven als de mensen het vlees gaan vervangen door zuivelproducten en eieren. Dat zijn toch de voornaamste eiwitleveranciers naast vlees. De behoefte aan vee blijft.
Soja is de oplossing, volgens mij. Runderen eten meer eiwitten, dan dat ze als vleesprodukt opleveren. Zo zouden meer mensen minder honger lijden. Verder had ik gedacht, om alle CO2, op ‘t een of ‘t andere manier naar planeten te “zuigen” die weinig of geen atmosfeer hebben en dus koud zijn. Misschien helpt dat over 10000 jaren, om ze bewoonbaar te maken?