eXTReMe Tracker

thema: Eten en drinken

2008.09.17
VROM: vlees eten is slecht voor het klimaat
Nederlanders moeten minder vlees eten, want dat is beter voor het milieu. Dat vindt het ministerie van VROM. Bij de productie van dierlijke eiwitten, verwerkt tot hamburgers, karbonaadjes, biefstuk en...
> lees verder

2008.09.16
Oxfam: klimaatverandering treft nomaden hard
Nomaden die wonen in de afgeleken streken van Oost Afrika, moeten in staat gesteld worden zich zelf te wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Dit zegt Oxfam in een...
> lees verder

2008.08.19
Nieuwe klimaatgids van Natuur en Milieu
De Stichting Natuur en Milieu heeft een nieuwe Klimaatgids uitgebracht. In deze gids leest u wat u als consument kunt doen tegen klimaatverandering - thuis in het huishouden, op vakantie...
> lees verder

2008.04.23
Wageningse onderzoekers relativeren Meat the Truth
De veehouderij is wereldwijd verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen. In Nederland is dat 9 procent. Dat blijkt uit het rapport Klimaat en Veehouderij van Wageningen UR, dat maandag...
> lees verder

2008.02.18
"Europese klimaatmaatregelen duperen Afrika"
De Europese landen moeten vermijden dat ze Afrikaanse boeren opzadelen met de kosten van maatregelen om de klimaatverandering tegen te gaan. Radicaal nee zeggen tegen levensmiddelen die over lange afstanden...
> lees verder

2008.02.07
Voedselproductie neemt af door klimaatverandering
De agrarische problemen door klimaatverandering zullen de komende twee decennia waarschijnlijk in zuidelijk Afrika, India en Pakistan de meeste schade veroorzaken, aldus onderzoekers. Het theoretische verband tussen klimaatverandering en agrarische...
> lees verder

2008.01.18
Hoogleraar: klimaateffect van vlees is klein
Marianne Thieme stelt in de film Meat the truth dat vlees eten net zo slecht voor het klimaat is als autorijden of vliegen. Jan Goudriaan, emeritus hoogleraar aan de Universiteit...
> lees verder

2008.01.11
Droogte in China ergste in decennium
China wordt momenteel geteisterd door de ergste droogte in tien jaar. Als gevolg hiervan drogen waterreservoirs en rivieren langzaam op en hebben inmiddels miljoenen mensen een tekort aan drinkwater, aldus...
> lees verder

2007.12.11
Pluimveehouders maken gehakt van nieuwe klimaatfilm
De waarheid is ver te zoeken in de nieuwe klimaatfilm Meat the truth. Dat stelt de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders in een felle verklaring op zijn website. Volgens de bond gaat...
> lees verder

2007.11.22
Veeteelt veroorzaakt een vijfde van totale broeikasuitstoot
Aan de Gentse Universiteit vond afgelopen weekend de eerste studiedag over vleesconsumptie en milieu plaats, onder de naam "een ongemakkelijke biefstuk", een verwijzing naar de klimaatfilm "An inconvenient truth" van...
> lees verder

2007.11.21
Stijgende zeespiegel bedreigt drinkwater
De stijgende zeespiegel vormt een veel groter gevaar voor het drinkbare grondwater dan tot dusver werd gedacht. Dat stellen wetenschappers van de Ohio State University in de Verenigde Staten in...
> lees verder

2007.10.29
VN-rapport: ruimtegebrek even urgent als klimaatverandering
Als de wereldbevolking de komende decennia inderdaad groeit tot 9 miljard mensen, zal de vraag naar ruimte een even groot probleem worden als de klimaatverandering. Om de voedsel- en watervoorziening...
> lees verder

2007.09.13
Minder vlees helpt tegen opwarming
Minder vlees eten helpt in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Dat wijst een Britse onderzoek uit waarover in het medische tijdschrift The Lancet wordt geschreven. De totale...
> lees verder

2007.07.24
Gordon Brown: wateroverlast komt door wijziging klimaat
Extreme weersomstandigheden zullen steeds vaker voorkomen als gevolg van klimaatverandering. Dit heeft de Britse premier Gordon Brown maandag gezegd in een reactie op het slechte weer en overstromingen in het...
> lees verder

2007.07.13
Milieu Centraal: bewuster eten kan CO2-uitstoot enorm beperken
Door klimaatvriendelijk te eten kunnen consumenten jaarlijks de uitstoot van 570 kilo CO2 besparen. Deze besparing op broeikasgassen is te vergelijken met 3000 autokilometers of met een kwart van het...
> lees verder

2007.04.18
Klimaatverandering leidt tot mindere voeding
De klimaatverandering heeft gevolgen voor voedingsmiddelen. Friet kan in de huidige vorm over 50 jaar bijvoorbeeld giftig geworden zijn. Ook kan het zijn dat brood bakken onmogelijk wordt en bier...
> lees verder

2007.04.05
"Klimaatverandering bedreigt mens én dier"
Als klimaatverandering geen halt wordt toegeroepen, wordt zeker een vijfde van de dier- en plantsoorten met uitsterven bedreigd. Dit staat in het tweede VN-klimaatrapport dat eind deze week uitkomt. Ook...
> lees verder

2007.03.22
WNF slaat alarm over opdroging rivieren
Veel grote rivieren in de wereld dreigen op te drogen als gevolg van klimaatverandering en de constructie van dammen. Daarvoor waarschuwt het Wereld Natuur Fonds (WNF) in een rapport dat...
> lees verder

2007.02.23
Besneeuwde Andes steeds zeldzamer
De Cordillera Blanca, de langste bergketen van Peru met de hoogste toppen in het Andesgebergte, doet zijn naam steeds minder eer aan. Steeds meer bergtoppen verliezen hun vertrouwde witte aanzien...
> lees verder

2007.02.12
Broeikaseffect voorlopig heilzaam voor topwijnen
De opwarming van de aarde kan ook positieve effecten hebben, tenminste wat de wijnbouw betreft. Dat blijkt uit een studie van het Instituut voor Landbouwwetenschappen aan de Universiteit van Firenze...
> lees verder

2006.12.06
"Nog geen alarmsysteem voor drinkwater in de Maas"
Het internationale alarmsysteem voor gevaarlijke lozingen op de Maas functioneert nog steeds onvoldoende. Dat zeggen milieuverenigingen en drinkwatermaatschappijen aan de vooravond van de jaarlijkse plenaire zitting van de Internationale Maascommissie,...
> lees verder

2006.09.13
"Veranderingen in klimaat bedreigen miljoenen Afrika"
Klimaatveranderingen vormen een bedreiging voor miljoenen Afrikanen. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse minister van Milieu, Marthinus van Schalkwyk, maandag gezegd. Van Schalkwyk verklaarde dat tijdens de opening van een conferentie in...
> lees verder

2006.09.06
Evolutie en milieu leiden tot meer zwaarlijvigheid
Niet alleen gulzigheid heeft geleid tot de wereldwijde toename van het aantal mensen met overgewicht of ernstige zwaarlijvigheid. De evolutie en het milieu spelen er ook een rol in. Dat...
> lees verder

2006.08.21
Droogte teistert China
Grote delen van Zuidwest-China worden getroffen door aanhoudende droogte, waardoor de watervoorziening voor miljoenen mensen in gevaar komt. De autoriteiten van de miljoenenstad Chongqing, een van de snelstgroeiende economische centra...
> lees verder

2006.08.11
Rijst kan kopje onder dankzij gen
Onderzoekers van het International Rice Research Institute (IRRI) op de Filippijnen hebben een genvariant ontdekt in rijstplanten die hen veel beter bestand maakt tegen overstroming. Rijstplanten die het gen Sub1A1...
> lees verder

2006.03.14
Frankrijk maakt zich op voor extreme droogte
De Franse landbouw maakt zich klaar voor een extreme droogte dit jaar. Tot op heden is in diverse regio’s, zelfs in West- en Noordoost-Frankrijk, 50% minder regen gevallen dan de...
> lees verder

2005.12.22
Nieuw alarm om vervuiling rivier in China
Na de recente milieuramp in het noorden van het land door de ontploffing van een chemiefabriek wordt China opnieuw geconfronteerd met ernstige vervuiling van een rivier. Deze keer gaat het...
> lees verder

2005.12.12
Amazone-gebied: droogte voorbij maar crisis nog niet
Het regent weer in het Amazone-gebied. Dankzij regenval is het waterpeil van de Manaquiri-rivier in de laatste twintig dagen met bijna twee meter gestegen, zo meldt Reuters. Toch zal de...
> lees verder

2005.12.07
WHO: opwarming klimaat dodelijk en ziekmakend voor vele Europeanen
Is de klimaatverandering wel of niet grote gevolgen voor Europa? De WHO denkt van wel. Zo zouden alleen al 35.000 mensen door de hittegolf in de zomer van 2003 zijn...
> lees verder

2005.11.29
Gif uit China bereikt Rusland
De vervuiling van de Chinese rivier de Songhua heeft het Russisch grondgebied bereikt. Dat meldden de Russische milieuautoriteiten. Bij metingen is vastgesteld dat de hoeveelheid benzeen in het water hoger...
> lees verder

ouder nieuws over Eten en drinken

> Drinkwatercrisis in China
> Brazilië vreest voor epidemieën door droogte
> Dodental aardbeving Pakistan op 40.000
> Groene stroom en water uit wegwerpluiers
> Schade orkaan Katrina blijkt veel groter
> Eén kopje koffie kost 140 liter water

Bijblijven

Wilt u geen nieuwsbericht missen? Abonneert u zich op het gratis weekoverzicht per e-mail. Er is ook een RSS-feed.

boeken

Hitte

De laatste generatie

Kosmisch klimaat

Utrecht aan Zee

Energie revolutie

© Laterna, 2008