Staatssecretaris Timmermans: Frankrijk tot uiterste gegaan over klimaatakkoord

Huidig EU-voorzitter Frankrijk heeft volgens staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken alles gedaan wat menselijkerwijs mogelijk is om een compromis te bereiken over een pakket maatregelen voor klimaat en energie. Timmermans ziet weinig ruimte om nog verder te gaan, zei hij maandag in Brussel.
Meer concessies doen zou de doelstelling om de uitstoot van broeikasgas in 2020 met 20 procent te verminderen in gevaar brengen, waarschuwde de bewindsman.
Eind deze week moeten de EU-landen het tijdens een top in Brussel eens zien te worden over het klimaat- en energiepakket. Vooral de Oost-Europese landen, die overwegend stroom opwekken met sterk vervuilende kolengestookte centrales, liggen dwars. Maar ook steun van Duitsland, de grootste EU-lidstaat, staat nog niet vast. De Duitsers vrezen te veel nadelige gevolgen voor hun industrie.
Het EU-plan houdt onder meer in dat bedrijven moeten gaan betalen voor hun CO2-emissierechten. Daarmee zouden vele miljarden euro’s gemoeid zijn. Maar Duitsland, en ook Italië, zijn bang dat hun bedrijfsleven het daardoor veel moeilijker krijgt dan concurrenten elders in de wereld.
In een compromistekst die de Fransen vorige week produceerden, zijn de oorspronkelijke voornemens over het veilen van emmissierechten flink afgezwakt. Toch slaagde de Franse president Nicolas Sarkozy er afgelopen weekend niet in de Oost-Europese lidstaten over de streep te trekken. Ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel dreigde maandag nog tegen het klimaatplan te zullen stemmen als daardoor werkgelegenheid in gevaar komt.
Timmermans ziet niettemin mogelijkheden voor een compromis tijdens de EU-top. Van een extra top eind deze maand, als het deze week niet lukt, zei hij nog niets gehoord te hebben.
[ANP]

Duitsland en Frankrijk eindelijk akkoord over CO2-uitstoot auto’s

Duitsland en Frankrijk zijn het na maandenlange discussies eindelijk eens geworden over de milieunormen voor de auto-industrie. Ze bevestigen het doel van de Europese Commissie, namelijk een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer in 2012 voor nieuwe wagens. Momenteel bedraagt de norm 160 gram per kilometer.
Bovendien willen beide landen op termijn nog scherpere klimaatbeschermingsmaatregelen invoeren. Daarbij zou het gaan om een raam van 95 tot 110 gram per kilometer, volgens een trapsgewijze daling van de uitstootgassen.
Duitsland was bevreesd voor een benadeling van de Duitse auto-industrie. Die produceert in vergelijking met Franse en Italiaanse constructeurs meer wagens uit het hogere segment.
[Het Laatste Nieuws]

Brown en Sarkozy: kerncentrales tegen klimaatverandering

Groot-Brittannië en Frankrijk gaan samen een nieuwe generatie kerncentrales ontwikkelen. Beide landen hopen de nieuwe reactoren aan de wereld te slijten in de strijd tegen klimaatverandering.
Dat maken de Britse premier Gordon Brown en de Franse president Nicolas Sarkozy volgende week bekend tijdens een twee dagen durende Brits-Franse top in Londen, aldus The Guardian.
De Britse regering wil de energievoorziening veilig stellen zonder afhankelijk te worden van gasimporten uit Rusland, terwijl de gas- en olievoorraden in de Noordzee slinken. Volgens de krant hopen de Britten te profiteren van de Franse expertise op het gebied van nucleaire energie.
Ook presenteren beide leiders volgens The Guardian donderdag een plan tegen illegale immigratie. Ze willen onder meer de controle in de havens langs Het Kanaal verscherpen en samenwerken om afgewezen asielzoekers uit te zetten.
[ANP via AD]

Air France-KLM maakt 20 miljard vrij om uitstoot te reduceren

Air France-KLM gaat jaarlijks 2 miljard euro vrijmaken om de luchtvervuiling van zijn toestellen te reduceren. Voor 2020 moet de gehele vloot aan nieuwe standaarden voldoen, zei een woordvoeder.
Het brandstofverbruik moet binnen vijf jaar met 15 tot 20 procent zijn afgenomen. Ook wil Air France-KLM onder de geluidsnormen van 2005 uitkomen. Op vluchten naar Franse overzeese gebieden moet de uitstoot afnemen met 20 procent en op binnenlandse Franse vluchten met 5 procent.
De aankondiging van de luchtvaartmaatschappij met de grootste omzet ter wereld komt op het moment dat ook vele andere maatschappijen op de groeiende bezorgdheid over de opwarming van de aarde reageren. De maatregelen om uitstoot te reduceren houden over het algemeen echter geen gelijke tred met de wereldwijde groei van het aantal vluchten.
[Het Laatste Nieuws]

Frankrijk werkt aan meteorologische geschiedenis

Heel langzaam maar zeker werpen onderzoekers een licht op het klimaat in Frankrijk en Europa. Er is weinig bekend over het weer in Europa in de tijd voor de 19e eeuw toen statistieken van meteorologische instituten de weersomstandigheden minutieus gingen optekenen. Maar er zijn talrijke, lange tijd veronachtzaamde bronnen om te raadplegen, berichtte woensdag het dagblad Le Figaro. De opwarming van het Europese klimaat en extreem weer lijken niet exclusief verschijnselen van onze tijd.
Wetenschappers krijgen een redelijk nauwkeurig beeld van het Europese klimaat in de afgelopen drie tot vier eeuwen, volgens het Franse dagblad. Opvallend is dat Europa tal van periodes met uiterst extreme weersomstandigheden moet hebben gekend. Het is niet eenvoudig een beeld te krijgen van weertypes van bijvoorbeeld 300 jaar geleden. Maar in Nederland werden al in de 18e eeuw regelmatig en redelijk consquent volgehouden waarnemingen opgetekend, zo stelt het KNMI op zijn webpagina.
De Franse historicus Emmanuel Garnier is een van de onderzoekers van het project Ophélie (Fenologische waarnemingen voor het herleiden van het Europese klimaat). Hij onderzoekt de zijns inziens enorme voorraad aan bronnen in een aantal streken in Frankrijk.
Het weer is terug te vinden in beraadslagingen van gemeentebesturen en van kerken waar processies begonnen om verlost te worden van overstromingen of aanhoudende droogte. Een grote bron van gegevens vormt ook de informatie die gelovigen verschaften wanneer zij offergaves of wijgeschenken aanboden.
De weersomstandigheden zijn volgens Garnier ook prominent aanwezig in onder meer aantekeningen van molenaars, archieven uit scheepvaart, prijslijsten van voedingswaar, huishoudboekjes en opgetekende verhalen van schippers, jagers of boswachters. Het project is nog lang niet afgerond en mogelijk slechts op de helft van de weg te gaan. Maar Garnier opperde alsvast voorzichtig in Le Figaro dat een opwarming in Europa al vanaf de 18e eeuw merkbaar kan zijn geweest.
Zeer extreme weersomstandigheden zijn bovendien niet gebonden aan de opwarming die tegenwoordig wordt waargenomen. In de 16e en 17e eeuw liep bijvoorbeeld in Parijs het volk al niet minder dan 38 keer te hoop in processies gewijd aan Sint Geneviève als gevolg van de excessen in het weer. De informatie bij offergaven in de kerken gaat opvallend vaak over zeer grote overstromingen. Voorts zijn er volgens Garnier vanaf de 17e eeuw verspreid 27 zware stormen geweest in het onderzochte gebied die erg veel schade veroorzaakten.
Garnier heeft nog bergen papier door te nemen in het project Ophélie, dat wordt uitgevoerd samen met het Franse Wetenschappelijke Klimaatslaboratorium in Saclay.
[Telegraaf]

Satellietgegevens zeetemperatuur brengen klimaatverandering in kaart

De zee- en oceaantemperatuur real-time meten om zo een beter zicht te krijgen op de gevolgen van klimaatverandering: dat is in het kort het doel van het onlangs gestarte ‘Medspiration-project’ van het Franse Boost Technologies. Het project wordt gefinancierd door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Het systeem zorgt naast in kaart brengen van het veranderende klimaat ook voor een preciezere weersvoorspelling.
Medspiration wil de door verschillende satellietsystemen gemeten gegevens combineren tot een nauwkeurige meting van de oppervlaktetemperatuur van de zee. De resultaten zijn gratis te bekijken via een Google Earth-achtige site: www.medspiration.org/data_access/kml.
Dr. Fabrice Collard:

“We kunnen via de satelliet tegenwoordig de stad en straat waar we wonen redelijk nauwkeurig bekijken. Tegenwoordig wordt onze hele planeet minimaal éénmaal per dag door allerlei satellietsensoren bekeken. De oppervlaktetemperatuur van de zee kunnen we net zo nauwkeurig zien, alleen was er tot nu toe geen technologie om al die gegevens te verzamelen en vervolgens goed in kaart te brengen. Daar heeft Boost nu voor gezorgd.”

Frankrijk maakt zich op voor extreme droogte

De Franse landbouw maakt zich klaar voor een extreme droogte dit jaar. Tot op heden is in diverse regio’s, zelfs in West- en Noordoost-Frankrijk, 50% minder regen gevallen dan de normale hoeveelheid. De overheid vreest dat de situatie, die in 2005 al niet optimaal was, hierdoor voor 2006 verder verslechtert. Akkerbouwers worden dringend verzocht om bij de teeltkeuze rekening te houden met de dreigende situatie. Ook worden de boeren individueel herinnerd aan een ‘verantwoord irrigatiegedrag’.
De ministers van Milieu (Olin) en Landbouw (Bussereau) prijzen de akkerbouwers dat zij dit jaar het ingezaaide areaal korrelmaïs vrijwillig met 9% hebben teruggebracht. In twee jaar tijd is dit areaal met 20% verminderd. Akkerbouwers in de door droogte getroffen gebieden tonen steeds meer belangstelling voor de teelt van durumtarwe, die weinig regenval nodig heeft en op armere gronden prima groeit. Frankrijk is bezig de export van deze tarwe te vergroten, onder meer naar Italië (pasta-industrie).
Het instituut voor landbouwkundig onderzoek (INRA) evalueert op dit moment waterbesparende landbouwtechnieken. De waterschappen hebben van het ministerie van Ecologie de instructie gekregen om een bedrag van 1 miljoen euro te reserveren voor wateraanvoer uit andere stroomgebieden, als er problemen met drinkwater dreigen.
[LBActualiteiten via AgriHolland]

Greenpeace: klimaat bedreigt Franse skioorden

De opwarming van de aarde bedreigt de toeristenindustrie in Frankrijk. De Franse zomermaanden zullen door de klimaatveranderingen veel vakantiegangers te heet worden, terwijl in de Alpen en Pyreneeën te weinig sneeuw zal vallen voor de wintersporter.
Dat stelt milieuorganisatie Greenpeace donderdag in zijn rapport Impact. De organisatie ziet ernstige gevolgen voor de Franse watervoorziening, landbouw en economie.
Greenpeace wijst onder meer op een onderzoek van de Franse weerdienst Météo France. Die stelde eerder dat de sneeuwval in de noordelijke Alpen zal teruglopen van vijf naar vier maanden per jaar. Op de zuidelijke berghellingen en in de Pyreneeën zal het straks twee maanden per jaar sneeuwen. Nu is dat nog drie.
Skihellingen onder de 1200 meter zullen sporadisch nog bedekt worden onder een goed pak sneeuw, aldus Greenpeace. Ook zullen de meeste gletsjers in de Franse bergen kleiner worden of bij een opwarming van 3 graden Celsius of meer bijna volledig verdwijnen. “Aleen de hoogst gelegen gletsjers, bijvoorbeeld op de Mont Blanc, kunnen een dergelijke temperatuurstijging doorstaan.”
[Nu.nl]
» rapport: www.impactsclimatiquesenfrance.fr

Runderen zijn een ramp voor de atmosfeer

De uitwerpselen van runderen zijn verantwoordelijk voor bijna drie keer zoveel broeikasgassen als de veertien olieraffinaderijen in Frankrijk samen. Deze berekening komt uit de studie ‘Landbouw en vermindering van de uitstoot van broeikasgassen’, die de Depositokas, een openbare financiële instelling, heeft gepubliceerd.
Volgens auteur Benoît Leguet zijn runderen, die vier magen hebben, verantwoordelijk voor 6,5 procent van de Franse gasuitstoot die de planeet opwarmt. In tegenstelling tot wat de mensen denken, zijn hun winden niet de hoofdoorzaak – het zijn hun boeren en uitwerpselen die het fenomeen veroorzaken.
Hun oprispingen brengen elk jaar 26 miljoen ton broeikasgassen in de Franse atmosfeer en de opslag van hun uitwerpselen, vooraleer ze op de velden worden uitgestrooid, zorgt voor twaalf miljoen ton. De raffinaderijen stoten dertien miljoen ton uit.
De twintig miljoen Franse runderen zorgen voor tachtig procent van de uitstoot. De andere herkauwers (schapen en geiten), net als de tien miljoen varkens en de 285 miljoen stukken pluimvee, dragen veel minder bij aan de opwarming van de planeet.
[Gazet van Antwerpen]

Mont Blanc in twee jaar bijna twee meter geslonken

De Mont Blanc heeft in twee jaar tijd 1,95 meter aan hoogte verloren. In september 2001 mat de hoogste berg van Europa nog 4.810,40 meter, maar nieuwe metingen, in september verricht door de meetkundige Pierre Bibollet, komen tot 4.808,45 meter. Volgens Bibollet, die met een groep van negentien meetkundigen, meteorologen, glaciologen, geologen en geografen aan het werk is geweest, is de 30 tot 40 m dikke ijslaag die de bergrug op de top bedekt door verwarming dunner geworden.
[Tiscali/Novum, Sine.de]